Skarbnik Powiatu: Joanna Andruk
tel. 86 273 84 66
Zakres działań wydziału:
- opracowywanie projektu budżetu powiatu,
- opracowywanie i aktualizowanie Wieloletniej Prognozy Finansowej,
- informowanie jednostek budżetowych powiatu o kwotach dochodów i wydatków oraz o zmianach ich planów finansowych,
- sporządzanie projektów uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu dotyczących zmian w uchwale budżetowej oraz innych uchwał wynikających z ustawy o finansach publicznych,
- opracowywanie planów finansowych jednostek budżetowych oraz projektów uchwał Zarządu Powiatu w sprawie ich zmian,
- koordynowanie, nadzorowanie i rozliczanie wykonania budżetu powiatu przez jednostki budżetowe powiatu,
- sporządzanie analiz i informacji z wykonania budżetu oraz innych zestawień, ocen i prognoz,
- prowadzenie obsługi budżetu powiatu poprzez m.in.:
-
- przekazywanie środków jednostkom budżetowym powiatu,
- analizę terminowości i wysokości wpływu dotacji powiatu i wydatków Wydziału Budżetu,
- zwroty niewykorzystanych środków dotacji,
- zasilanie projektów współfinansowanych ze środków unijnych,
- księgowania dotyczące planowania dochodów i wydatków budżetu powiatu,
- nadzorowanie i rozliczanie porozumień powiatu z jednostkami samorządu terytorialnego,
- organami administracji rządowej oraz innych porozumień (umów),
- sporządzanie zbiorczych sprawozdań budżetowych i statystycznych,
- sporządzanie bilansu z wykonania budżetu powiatu, bilansów łącznych jednostek organizacyjnych powiatu oraz skonsolidowanego bilansu powiatu,
- opracowywanie SIWZ na udzielenie kredytów i obsługę bankową budżetu powiatu,
- współpraca z bankiem obsługującym budżet powiatu oraz bankami kredytującymi,
- prowadzenie nadzoru nad obsługą długu publicznego powiatu,
- lokowanie wolnych środków finansowych,
- archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- opracowywanie projektu planu finansowego Starostwa Powiatowego w Grajewie na podstawie projektów wydziałów,
- sprawdzanie poprawności wniosków wydziałów dotyczących zmian w budżecie i układzie wykonawczym budżetu,
- koordynowanie, nadzorowanie i rozliczanie wykonania planu realizowanych przez Starostwo Powiatowe dochodów i wydatków budżetowych,
- sporządzanie analiz i informacji oraz zestawień, ocen i prognoz, w zależności od potrzeb,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej i kasowej Starostwa Powiatowego,
- obsługa finansowo-księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- ewidencjonowanie, rozliczanie i windykacja należności Skarbu Państwa z tytułu wieczystego użytkowania gruntów, dzierżaw i innych,
- windykacja przedsądowa należności powiatu realizowanych przez Starostwo Powiatowe w zakresie:
-
- bieżącej analizy i kontroli terminowej realizacji wpływów z poszczególnych tytułów na rzecz Starostwa,
- bieżące i terminowe podejmowanie działań windykacyjnych poprzez wysyłanie do dłużników wezwań do zapłaty i upomnień, oraz przekazywanie spraw do windykacji sądowej do Wydziału Organizacyjnego, ewidencja, księgowanie i rozliczanie operacji finansowych dotyczących programów celowych,
- rozliczanie krajowych i zagranicznych podróży służbowych oraz ryczałtów samochodowych,
- prowadzenie ewidencji majątku trwałego będącego w dyspozycji Starostwa Powiatowego oraz oddanego w użytkowanie jednostkom innym niż organizacyjne powiatu,
- sporządzanie i rozliczanie list płac dotyczących umów o pracę, umów cywilnoprawnych oraz diet radnych powiatu,
- dokonywanie rozliczeń z ZUS poprzez sporządzanie obowiązujących deklaracji i regulowanie należnych składek,
- prowadzenie ewidencji, sporządzanie deklaracji i rozliczanie z Urzędem Skarbowym zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) oraz zaliczek na podatek od towarów i usług (VAT),
- sporządzanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, sprawozdań budżetowych, finansowych i statystycznych Starostwa Powiatowego jako jednostki budżetowej,
- nadzór i kontrola nad inwentaryzacją środków trwałych Starostwa Powiatowego,
- prowadzenie poradnictwa dla wydziałów Starostwa Powiatowego w zakresie planowania finansowego, wykonywania wydatków budżetowych, gospodarki pozabudżetowej oraz klasyfikacji budżetowej,
- współdziałanie z bankami, urzędami i innymi instytucjami w zakresie spraw finansowo-księgowych,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących rachunkowości,
- udział pracowników w komisjach przetargowych,
- archiwizowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami.