Z Ełku do Białegostoku w 30 minut

We wtorek 21 listopada 2017 roku w Starostwie Powiatowym w Grajewie odbyło się spotkanie Starosty Powiatu Grajewskiego Pana Zygmunta Kruszyńskiego i Naczelnik Wydziału Geodezji i Kartografii Pani Elżbiety Karwowskiej z przedstawicielami Polskich Kolei Państwowych S.A w osobach: Dyrektora Projektu Pana Kazimierza Peryta, Kierownika Kontraktu Pana Bartłomieja Sokoła oraz Kierownika Projektu Pani Katarzyny Ziarkowskiej.

Tematem spotkania był projekt budowy trasy kolejowej Rail Baltica. Efektem modernizacji będzie krótszy czas podróży, sprawne przewozy między miastami Mazur i Podlasia oraz nowoczesne i funkcjonalne stacje i przystanki.

Inwestycja, traktowana jest przez UE priorytetowo. Zadanie jest częścią globalnego projektu Rail Baltica, który docelowo ma połączyć zmodernizowaną linią kolejową Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę z Warszawą, a dalej umożliwić przejazd pociągów do portów morza Północnego w Holandii i Belgii.

W ramach przedmiotowego zadania linia E 75 (Rail Baltica) przebiegać ma przez województwo podlaskie i warmińsko-mazurskie od Białegostoku do Ełku.

PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji odcinka Białystok – Ełk. Dyrektor Projektu Pan Kazimierz Peryt podczas spotkania poinformował, iż w chwili obecnej trwa ostatni etap postępowania przetargowego na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego przed podpisaniem umowy z Wykonawcą, jakim jest kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.  Planowany termin podpisania umowy na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego to grudzień 2017 r. To będzie pierwszy etap prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)”. Projekt wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń powinien być zakończony w 2020 r. Realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2020 – 2023. Inwestycja finansowana będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu CEF Łącząc Europę. Całkowita wartość inwestycji to 1 724 024 337,06 zł

Na odcinkach Rail Baltica znajdujących się w państwach nadbałtyckich, pociągi mają jechać z prędkością powyżej 200 km/h. Pociągi w Polsce będą musiały jednak zwolnić. Na odcinku Białystok - Ełk przewidywana maksymalna prędkość wynosić ma 160 km/h. Przejazd między miastami skróci się do około 30 minut. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.

Planowana Rail Baltica na omawianym odcinku będzie linią twutorową. Gruntownie przebudowanych zostanie ponad 104 km torów i sieci trakcyjnej. W ciągu omawianej linii zostaną rozebrane istniejące mosty i przepusty oraz wybudowane w ich miejscu nowe. Pasażerowie będą korzystać z przebudowanych peronów wraz z małą architekturą na istniejących stacjach. Wszystkie będą wyposażone w wiaty, ogrodzenia, kosze na śmieci, gabloty informacyjne i tablice kierunkowe. Dostosowana zostanie wysokości peronów do obowiązujących przepisów co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwią sprawne prowadzenie pociągów.

Głównym celem realizacji projektu jest:

  • Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych;
  • Zwiększenie prędkości maksymalnej do 160km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych;
  • Skrócenie czasu jazdy pociągów na omawianym odcinku w zależności od kategorii pociągu pasażerskiego:
      • 20 minut dla pociągów regionalnych i autobusów szynowych;
      • 28 minuty pociągów międzyregionalnych;
      • 38 minut dla pociągów międzyaglomeracyjnych.
  • Zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem kolejowym.
  • Dostosowanie infrastruktury związanej z obsługą pasażerów do potrzeb osób niepełnosprawnych.

 

Konsultacje które odbyły się we wtorek były pierwszym tego typu spotkaniem z przedstawicielami Polskich Kolei Państwowych S.A. Jak zapewnia Starosta na tym nie koniec. Tego typu spotkania będą kontynuowane.  Motorem projektu ma być bliska współpraca i pomoc Wydziału Geodezji i Kartografii Starostwa Powiatowego w Grajewie.

Trasa kolejowa oraz perony zostaną odnowione, teraz przyszła kolej na dworzec. Już 5 grudnia 2017r. Starosta Powiatu Grajewskiego Pan Zygmunt Kruszyński wspólnie z Posłem na Sejm RP Panem Kazimierzem Gwiazdowskim udają się do Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A. w Warszawie gdzie spotkają się z Dyrektorem Panem Pawłem Kośnikiem w celu rozmów na temat rewitalizacji grajewskiego dworca.

 

 

 

Dodana: 23 listopad 2017 14:12

Zmodyfikowana: 23 listopad 2017 14:12